Kto powinien zostać kierownikiem?

Kto powinien zostać kierownikiem?

Gospodarka rozwija się w coraz szybszym tempie. W wielu branżach powstają nowe firmy z dobrą perspektywą na przyszłość. Jednak, żeby stworzyć zespół, który stworzy nową historię, potrzebni są dobrzy pracownicy oraz – przede wszystkim – kierownik. Jakie cechy powinien mieć idealny lider oraz kogo najlepiej wybrać na to stanowisko?

Przede wszystkim, warto zwrócić uwagę na określenia lider oraz szef. Dla większości to właśnie słowo „lider” jest określeniem przyjaznego i doskonałego kierownika, w przeciwieństwie do „szefa”, który brzmi bardziej wyniośle i zwiększa dystans między pracownikiem, a kierownikiem.
Na osobach, które przejmują funkcje kierownicze ciąży ogromna presja oraz odpowiedzialność za wszelkie kwestie firmy. To do niego należy większość obowiązków. On odpowiada za pracę całego zespołu oraz działalność firmy.

 

Po pierwsze – samodzielność i umiejętności przywódcze

Pracownicy cenią sobie wśród swoich kierowników dobry stosunek wobec współpracowników i przyjazną atmosferę, jaką tworzą. Oprócz tej ważnej umiejętności kierownik powinien być osobą samodzielną, zdyscyplinowaną i umieć dowodzić swoim zespołem. Warto jednak pamiętać, że umiejętności przywódcze powinny łączyć się z szacunkiem do współpracownika i sprawiedliwością wobec niego, a nie wywyższaniem się ponad innych ze względu na wyższe stanowisko.

 

Świadomość odpowiedzialności i samozaparcia

Na barkach kierownictwa spoczywa cała działalność firmy oraz praca całej drużyny. Lider musi więc zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i ich skutki. Poza tym, na takim stanowisku nie może znajdować się osoba, która nie zna pojęć „motywacja” czy „ciężka praca”. Skoro kierownik nie potrafi zmotywować do działania samego siebie, z pewnością nie dokona tego względem swoich współpracowników. Zdrowa i owocna współpraca polega przede wszystkim na rozwoju i poszerzaniu swoich horyzontów, więc te umiejętności są szczególnie ważne.

Empatia i relacje pracownicze na wysokim poziomie

Budowanie przyjaznej i szczerej atmosfery między współpracownikami to żmudna i długotrwała praca – na zaufanie pracuje się bardzo długo, a dopasowanie tak wielu różnych charakterów to nie lada wyczyn. Kierownik powinien umieć stworzyć dobre i sympatyczne stanowisko pracy, dzięki któremu pracownicy zostaną tu na długo. Lider powinien rozumieć problemy, z jakimi przychodzą do niego koledzy z zespołu i starać się je jak najlepiej rozwiązywać. Jeżeli dojdzie do konfliktów między pracownikami – również do kierownika należy załagodzenie sporów. Empatia to również istotna cecha, jednak warto pamiętać o umiarze i granicach, bowiem przy nadmiernej empatii pracownicy mogą zacząć ją wykorzystywać.

 

Stres? Jak najdalej

Każda praca przynosi często stresujące sytuacje. Szczególnie dla osób kierujących firmą jest to często towarzyszące uczucie, bowiem to na ich głowie są wszystkie problemy, czy „papierowe sprawy” do rozwiązania. Wtedy doba staje się za krótka, a stres tylko pogarsza sytuację. Kierownik powinien umieć radzić sobie w stresujących sytuacjach, sukcesywnie działać pod wpływem presji i nie pozwolić, by stres przejął władzę nad wykonywaniem obowiązków.

Bycie kierownikiem nie jest łatwe. Wiele dokumentów, spraw do uregulowania, kontrola działalności firmy – wszystko należy do jego obowiązków. Takie stanowisko to jednak ogromna szansa i bardzo dobry punkt do życiorysu zawodowego.

 

Jedna odpowiedź

  1. Andrzej Nowicki pisze:

    Dobre pytanie. Łatwiej powiedzieć kto NIE POWINIEN. Na pewno osoba która ma niskie poczucie wartości. Będzie zdominowana przez pracowników. Na pewno też osoba która potrafi oddzielić stanowisko od umiejętności dotarcia do pracownika i osoba która nie ma kompleksów związanych z władzą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *